DŮLEŽITÉ INFORMACE

Co je SEO optimalizace?

Každá webová prezentace si zaslouží své místo ve vyhledávači a až na malé výjimky chce každý majitel webových stránek to nejlepší možné zobrazování na důležitá klíčová slova. V závislosti na konkurenčním prostředí a výběru klíčových slov je toto možné ovlivnit, a stránky takzvaně optimalizovat, zvýšit jejich relevantnost.

Z pohledu kvality návštěv jsou přístupy z přirozeného vyhledávání téměř vždy lepší a to jak z hlediska hloubky návštěvy, času stráveném na webu, míry opuštění, tak i jiných parametrů. Především však z hlediska konverzního poměru, čili návštěvník z fulltextu (přirozené vyhledávání) udělá více nákupů a více se zajímá o obsah. Optimalizace webu má několik rovin.

1Optimalizace ON PAGE

  • unikátní a atraktivní obsah
  • validní zdrojový kód
  • správné značkování obsahu
  • vnitřní prolinkování webu

2Optimalizace OFF PAGE

  • časté citování (PR články, fóra)
  • linkbuilding
  • tvorba mikrostránek

Výsledné umístění ve vyhledávání na relevantní dotazy ovlivňují desítky různých faktorů a pravděpodobně nikdy se nepodaří vytvořit "ideální web", který by měl nastálo zajištěné prémiové pozice. Pakliže se konkurence optimalizaci věnuje, potom vám dříve nebo později nezbude nic jiného. 

V českém prostředí se vyplatí sledovat především dva hlavní hráče na poli vyhledávání, Seznam a Google. Pro každý vyhledávač "zabírá" něco jiného a i výsledky bývají odlišné. Především na Seznamu se snaží stabilizovat a dosáhnout relevantnějších výsledků. Na Googlu je mnohem obtížnější se prosadit, výsledky jsou ale relevantnější a vykazují mnohem menší výkyvy.

Významné změny

Už na konci roku 2012 proběhly ve vyhledávání Googlu dramatické změny v algoritmu a to aktualizacemi nazvanými Penguin a Panda. Obě tyto aktualizace odhalují weby s duplicitním obsahem a uměle tvořenými zpětnými odkazy. Aktualizace Penguin a Panda zasáhla velké množství webových stránek, které zaznamenaly propad, nebo zmizení z indexu Googlu. Následné vylepšení a přesvědčení Googlu o „polepšení se“ se povedlo pouze malému procentu webových projektů.

Tento zlomový okamžik znamenal přehodnocení přístupu k optimalizaci. Daleko více je nyní kladen důraz na kvalitu obsahu a míru relevance. Poslední trendy také ukazují zásadní roli sociálních sítí.

SERP - Search engine results page

V souvislosti s SEO optimalizací se také můžete setkat s termínem SERP. Je to vlastně výsledek na zadaný dotaz ve vyhledávači, který se zobrazí v určitém tvaru. Tvar výsledku se dá ovlivnit správným nastavením titulku a meta description.

Ranky

Hodnotící čísla, která se generují ze sledovaných parametrů jednotlivých poskytovatelů a vyjadřují určité ohodnocení, či známkování webu.

Poměrně častou jsou ranky využívány v internetové reklamě jako jakýsi punc kvality. Jejich síla ale bývá často přeceňována, jak ukazuje vývoj v přirozeném vyhledávání, důležitější je v případě partnerských výměn odkazů tematická relevance.

Google Page Rank - PR

Algoritmus Googlu, který ve svém názvu nosí jednoho ze dvou tvůrců algoritmu (Larry Page).

PR(A) = (1-d)/m + d * ( PR(T1)/C(T1) + ... + PR(Tn)/C(Tn) )

Výsledný Page Rank je výpočet z Page Ranků stránek, ze kterých se odkazuje, ale je ovlivněn počtem odkazů na odkazující stránce. Pro navýšení Page Ranku vaší stránky potřebujete získat co nejvíce odkazů ze stránek s vysokým Page Rankem a zároveň s co nejmenším počtem odkazů. Page Rank se počítá unikátně pro každou jednotlivou stránku, díky tomu si můžete i v rámci jednoho webu sílu Page Ranku předávat.

Změna hodnoty PR probíhá v intervalu 3-4 měsíců, jeho hodnoty se pohybují na stupnici 0-10, přičemž čím více, tím lépe. Obvyklé hodnoty Page Ranku se pohybují mezi 2-3, stránka s hodnotou 4-8 už se dá považovat za velmi slušně ohodnocenou. Přesný Page Rank zjistíte pouze přibližně, například pomocí Toolbarů.

Seznam Rank - S-rank

Také seznam využívá hodnotu oblíbenosti, ale princip výpočtu z odkazů bude podobný, seznam přesný vzorec nezveřejňuje. Platí podobná pravidla jako u Google Page Ranku, ke změnám ale dochází daleko častěji.

Zjistit jej můžete z Toolbaru, i zde se jedná pouze o přibližnou hodnotu.

Jen pro úplnost je třeba se zmínit o méně etické formě optimalizace, které se říká "Black Hat SEO". Její techniky se snaží obelstít indexery různými metodami, jako například skrytý text či odklánění robotů na speciální vstupní stránku atd. Pro budoucnost webu to ale není to nejlepší a udělená penalizace vás může vyřadit na dlouhé měsíce či roky mimo hru.